Polarskens livsresa

Instabil personlighet. Intensiv och obeständig som ett polarsken. Ypperlig skönhet i ögonblicken, ofattbart fantastisk, kraftfull och magnifik.

2007-03-03

aktualiserad pinsamhet

 
Dagens ny-aktualiserade pinsamhet: Jag har en underbar 12:a sen snart 11 år tillbaka, men vet inte hur man strängar den.
När jag köpte den 1996 kunde jag spela så pass hjälpligt på den att jag någorlunda kunde förmedla hur jag tänkte att mina låtar skulle låta, och själv har jag aldrig reflekterat över hur den var strängad.
Att den skulle vara rätt strängad när jag tog med den hem från Musikbörsen (Malmö-butiken) är något som aldrig ens slog mig att ifrågasätta, en självklarhet.
Märk väl, jag skriver STRÄNGAD, inte STÄMD.
Att jag under dessa år inte engagerat mig mycket i att lära mig stämma den är ytterligare en pinsamhet, dock inget jag funderar mycket över, eftersom jag känner mig själv lite grand, och vet hur läbbigt underlig/hemsk jag varit. (Ja, förutom allt jag är/varit som jag förträngt då, alltså, men går jag in på det så går jag in på mörkrets marker, och jag tycker det är jobbigt nog med pinsamheter, så mörkrets marker får anstå till något annat tillfälle.)
Då ex:et är musiker (om än inte yrkesmässigt etablerad) och spelar främst gitarr och bas, fanns det ju alltid någon som kunde stämma den, och om inte annat så var ju oftast HANS gitarrer stämda, så varför krångla, right? ;)
Men nu är jag skild.
Och när Macke (amfettaminist under 28 års tid, men ren sen ca ett år tillbaka) skulle inom till mig o vänta ca 10 min till han skulle till sin flickvän (hon bodde granne med mig) så tar han gitarren och hinner knappt få den i famnen innan han säger "Den här är felstämd". Och han menade att han borde veta för han spelade mycket gitarr i sin ungdom.
Märkvärdigt nöjd med att ex:et kunde ha strängat den fel, men utan att våga hoppas på det så mailade jag Pål o frågade, ett mail som jag givetvis inte fick svar på. Väntade mig inte det heller egentligen, men ibland har Gorgeous överraskat mig positivt, så jag chansade. Jag sökte oxå efter information på nätet, men hittade inget.
När ex:et, Ida & Saga var här i slutet på December så "konfronterade" jag honom med frågan om han strängat den fel. Istället för att gå in i något slags försvars-tillstånd sa han att det var möjligt, att han reflekterat över det när vi köpte den, men antagit att det var så, och eftersom den var strängad så i affären och han spelar 6:a så godtog han att han kunde haft fel o att det var så det skulle vara .
När då ex:et oxå var inne på den linjen så har jag nu blivit nästintill övertygad om att det är så, och vill nu stränga om den. Men först få bekräftat hur det ska vara. Och sen behöver jag ju ha råd och möjlighet att köpa nya strängar.
Ordningen EHGDAE lär ju vara detsamma, men tjockaste eller tunnaste strängen underst i paren?
Anyone?

Märke: Samick
Önskemärke på 12:a: Seagull.
Har inget önskemärke på 6:a. Estetiskt sett har Gibson många vackra, men OM jag ska ha en 6:a så är det inte för att visa upp den eller posera med (bakom) den, så det är lite overkill.
Jag har korta, feta fingrar så en med smal hals är det jag borde titta efter i den situationen.
Då resten av mig är kort o fet så är en liten kropp på gitarren att föredra.
Men jag är inte där, och även om jag var det så är inte musik/låtskrivande min främsta konstform längre, så ny gitarr är inte högt upp på önskelistan jämfört med annat.
Att däremot få 12:an korrekt strängad är en principsak.
Länkar till information om vad som är korrekt sätt mottages glatt, möjligtvis även tacksamt!

((Solvind, din pappa kanske vet?))


/Polarsken

3 Comments:

  • At 22:02, Anonymous Anonym said…

    papplan säger tunna´nederst, i paren. han lät säker, men det gör han å andra sidan alltid :) men jag tror han fattade vad jag undrade över...

     
  • At 22:12, Anonymous Anonym said…

    men å andra sidan, nu hittade han detta....

    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.folkofthewood.com/Images10/12-stringtuningsoundh.jpg&imgrefurl=http://www.folkofthewood.com/page4790.htm&h=619&w=864&sz=121&hl=sv&start=1&tbnid=QFwAdciHBBOPvM:&tbnh=104&tbnw=145&prev=/images%3Fq%3D12-string%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3Dlang_sv

    ...ser ju tvärt om ut där //solvind

     
  • At 22:16, Anonymous Anonym said…

    jepp, nu sa han att han "tänkte fel eftersom jag uttryckte mig oklart" :)
    jaja
    //solvind

     

Skicka en kommentar

<< Home